Poniżej przedstawiamy słownik-leksykon, zbudowany przy współpracy psychologa, nauczyciela polonisty i pedagoga.
Analiza i synteza - ogół czynności dokonywania rozkładu całości na poszczególne elementy składowe oraz scalania tych elementów w całość.
Analiza głoskowa - umiejętność rozkładania słów na poszczególne elementy składowe (głoski).
Analiza sylabowa - umiejętność rozkładania słów na sylaby.
Błędy specyficzne - błędy typowe, charakterystyczne dla dysleksji rozwojowej, symptomatyczne dla różnych przyczyn ich powstania, zależne od tego, jaka funkcja rozwija się nieprawidłowo (np. dodawanie, podwajanie liter, mylenie liter o podobnych kształtach, czy przestawianie kolejności liter).
Dysleksja "skompensowana" - takie określenie warto stosować w odniesieniu do starszych uczniów w wypadku, gdy u ucznia stwierdzono już dysleksję, lecz obecnie na skutek wieloletnich ćwiczeń, wieku, inteligencji, nie popełnia on zbyt wiele błędów i są to wyłącznie błędy ortograficzne.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa - współdziałanie, zharmonizowanie funkcji wzrokowych i ruchowych.
Lateralizacja jednorodna - dominacja czynności ruchowych jednej ze stron ciała.
Lateralizacja lewostronna - dominacja lewej strony ciała; lewej ręki, oka i nogi.
Lateralizacja prawostronna - dominacja prawej strony ciała; prawej ręki, oka i nogi.
Lateralizacja nieustalona - brak dominacji określonej strony ciała, wyraża się jako oburęczność, obuoczność itd.
Motoryka mała (motoryka rąk) - sprawność ruchowa rąk w zakresie szybkości ruchów i ich precyzji.
Pamięć mimowolna (mechaniczna) - zdolność do przyswajania wiedzy w sposób mimowolny, nieuświadomiony.
Pamięć wzrokowa - zdolność do utrwalania i przypominania informacji wizualnej i dzięki temu przyswajania wiedzy.
Pamięć słuchowa - zdolność do utrwalania i przypominania informacji dźwiękowej i dzięki temu przyswajania wiedzy.
Pamięć sekwencyjna - zdolność do przyswajania, utrwalania i przypominania sekwencji cyfr, nazw (np. nazw pór dnia, roku, posiłków).
Rozwój psychoruchowy - całość procesów psychicznych (intelektualnych, orientacyjno-poznawczych oraz motorycznych), rozwijających się harmonijnie.
Rozwój praksji - rozwód zdolności do wykonywania ruchów celowych, charakterystycznych dla gatunku ludzkiego.
Ryzyko dysleksji - obecność symptomów dysharmonijnego rozwoju psychoruchowego dziecka, które zapowiadają wystąpienie dysleksji rozwojowej.
Wskaźnik fragmentarycznego deficytu rozwojowego (Wfdr) - wskaźnik oceny głębokości zaburzeń rozwoju badanej funkcji.
Zmęczenie ręki piszącej - spowodowane jest zbyt silną koncentracją na technice pisania, nadmiernym wysiłkiem wynikającym z napięcia mięśniowego, którego dziecko nie potrafi kontrolować.
Ciekawy program do terapii dysleksji :
źródło: http://www.youtube.com
zdj: http://logopeda.pl/i/n/20101007103147_4cad8573362ad_foto.jpg_m(250x0)
dzięki za umieszczenie tych terminów (fajnie, że są zebrane w jednym miejscu), z pewnością się przydadzą! :))
OdpowiedzUsuńFajny pomysł na bloga. W przyszłości fajnie będzie sobie popatrzeć, co się wytworzyło:) Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń